U zult bij het adverteren online wellicht termen tegenkomen waarvan niet meteen duidelijk is wat ze betekenen of waar ze voor staan. Op deze pagina hebben wij de meest belangrijke termen en afkortingen op een rijtje gezet.
Ad server
Geautomatiseerd systeem aan exploitant- of uitgeverszijde dat het afleveren van advertenties volgens meegegeven doelstellingen mogelijk maakt.
Behavorial targeting (BT)
BT slaat informatie verkregen uit surfgedrag op in een bezoekersprofiel om later advertenties gericht aan die bezoeker te tonen.
Bruto bereik
Het totaal aantal vertoningen (impressies) van een campagne. Netto bereik x gemiddelde contactfrequentie.
Clickcommand
De gebruikte link van een advertentie die leidt naar de landingspagina via een advertentiesysteem zodat het aantal clicks geteld wordt.
Clickratio /Clickthrough (CTR)
Dit percentage drukt het aantal uit dat er op een advertentie is geklikt, in verhouding tot het aantal keren dat de uiting is getoond. Clicks gedeeld door het aantal views x 100%.
Conversieratio
De verhouding tussen het aantal clicks op een advertentie en het aantal acties na het klikken.
Cookie
Een bestandje dat door de ad server op de computer wordt achtergelaten om dezelfde bezoeker bij een 2e bezoek te herkennen.
CPA
Cost Per Action: Verzamelnaam voor verschillende afrekenmodellen waar aan de hand van een actie van de bezoeker wordt afgerekend.
CPC
Cost Per Click: De kosten per klik op een advertentie.
CPL
Cost Per Lead: De kosten van een lead, ofwel wat een adverteerder aan uitgevers vergoed voor het genereren van leads.
CPM
Cost Per Mille: De kosten per 1.000 vertoningen (impressies) van een banner.
CPS
Cost Per Sale: De kosten van een verkoop, ofwel wat een adverteerder aan uitgeverd vergoed voor het genereren van een verkoop.
CTR
Click Through Rate: Het percentage kliks op een banner ten opzichte van het aantal impressies.
Expandable
Advertentie die uitklapt vanuit een standaardmaat.
Frequency cap
De frequency cap (ook wel gewoon 'cap') bepaalt hoe vaak één unieke bezoeker een bepaalde uiting te zien krijgt.
Voorbeeld: bij een cap van 1 krijgt elke unieke bezoeker de banner maar 1 keer te zien. Bij een cap van 5 is dat 5 keer. Frequency caps zijn in te stellen per periode (bijvoorbeeld 24 uur, een week, de gehele campagneperiode) en zijn altijd gekoppeld aan een unieke bezoeker.
IAB
Interactive Advertising Bureau.
Homepage Takeover
Uiting waarbij vaste elementen van de website voor een bepaalde periode fixed in de look and feel van de advertentie worden opgemaakt.
Impressie
Ook wel View of Vertoning genoemd. Eén impressie staat gelijk aan het één keer tonen van een banner op een website.
Layer ad/Floating Ad
Advertentie die als laag over de website wordt getoond.
Netto bereik (uniek)
Het aantal bereikte personen (uniek bereik) van een campagne.
OTS (opportunity to see - gemiddelde contactfrequentie)
Totaal aantal vertoningen (bruto bereik) gedeeld door het unieke bereik (netto bereik).
Pageview
Niet te verwarren met impressie. Een pageview is 1 vertoning van een website pagina. Op 1 pagina kunnen meerdere banners staan en dus meerdere impressies genereren.
Peel-ad
Advertentie die zich na een actie opent vanuit de hoek van een website.
Ad server
Geautomatiseerd systeem aan exploitant- of uitgeverszijde dat het afleveren van advertenties volgens meegegeven doelstellingen mogelijk maakt.
Behavorial targeting (BT)
BT slaat informatie verkregen uit surfgedrag op in een bezoekersprofiel om later advertenties gericht aan die bezoeker te tonen.
Bruto bereik
Het totaal aantal vertoningen (impressies) van een campagne. Netto bereik x gemiddelde contactfrequentie.
Clickcommand
De gebruikte link van een advertentie die leidt naar de landingspagina via een advertentiesysteem zodat het aantal clicks geteld wordt.
Clickratio /Clickthrough (CTR)
Dit percentage drukt het aantal uit dat er op een advertentie is geklikt, in verhouding tot het aantal keren dat de uiting is getoond. Clicks gedeeld door het aantal views x 100%.
Conversieratio
De verhouding tussen het aantal clicks op een advertentie en het aantal acties na het klikken.
Cookie
Een bestandje dat door de ad server op de computer wordt achtergelaten om dezelfde bezoeker bij een 2e bezoek te herkennen.
CPA
Cost Per Action: Verzamelnaam voor verschillende afrekenmodellen waar aan de hand van een actie van de bezoeker wordt afgerekend.
CPC
Cost Per Click: De kosten per klik op een advertentie.
CPL
Cost Per Lead: De kosten van een lead, ofwel wat een adverteerder aan uitgevers vergoed voor het genereren van leads.
CPM
Cost Per Mille: De kosten per 1.000 vertoningen (impressies) van een banner.
CPS
Cost Per Sale: De kosten van een verkoop, ofwel wat een adverteerder aan uitgeverd vergoed voor het genereren van een verkoop.
CTR
Click Through Rate: Het percentage kliks op een banner ten opzichte van het aantal impressies.
Expandable
Advertentie die uitklapt vanuit een standaardmaat.
Frequency cap
De frequency cap (ook wel gewoon 'cap') bepaalt hoe vaak één unieke bezoeker een bepaalde uiting te zien krijgt.
Voorbeeld: bij een cap van 1 krijgt elke unieke bezoeker de banner maar 1 keer te zien. Bij een cap van 5 is dat 5 keer. Frequency caps zijn in te stellen per periode (bijvoorbeeld 24 uur, een week, de gehele campagneperiode) en zijn altijd gekoppeld aan een unieke bezoeker.
IAB
Interactive Advertising Bureau.
Homepage Takeover
Uiting waarbij vaste elementen van de website voor een bepaalde periode fixed in de look and feel van de advertentie worden opgemaakt.
Impressie
Ook wel View of Vertoning genoemd. Eén impressie staat gelijk aan het één keer tonen van een banner op een website.
Layer ad/Floating Ad
Advertentie die als laag over de website wordt getoond.
Netto bereik (uniek)
Het aantal bereikte personen (uniek bereik) van een campagne.
OTS (opportunity to see - gemiddelde contactfrequentie)
Totaal aantal vertoningen (bruto bereik) gedeeld door het unieke bereik (netto bereik).
Pageview
Niet te verwarren met impressie. Een pageview is 1 vertoning van een website pagina. Op 1 pagina kunnen meerdere banners staan en dus meerdere impressies genereren.
Peel-ad
Advertentie die zich na een actie opent vanuit de hoek van een website.
Polite download
Een term gebruikt in situatie waar zware content (bijvoorbeeld video) wordt geladen in een display uiting. Hiermee wordt bedoeld dat deze content pas geladen mag worden zodra alle andere content van de site en de banner is ingeladen. De eerste beelden van een banner (initial download) heeft een maximum gelijk aan die van reguliere uitingen, als deze geladen is mag de zwaardere content worden ingeladen.
Post click activity (clickthrough)
Gemeten activiteit op de adverteerderspagina na het klikken van een advertentie.
Post-view activity (viewthrough)
Gemeten activiteit na het getoond hebben van een advertentie, waarna de bezoeker via een andere wijze op de adverteerderspagina terecht is gekomen.
Preroll, midroll, postroll advertising
Een video commercial die getoond wordt aan het begin, midden of einde van een online af te spelen videofilm.
Roadblock
Wijze van plaatsing waarbij een advertentie in meerdere advertentieposities tegelijkertijd wordt getoond.
RON
Run Of Network: als uw campagne RON wordt ingezet draait deze over het gehele netwerk van Semilo, dus op alle aangesloten sites.
ROS
Run Of Site: draait uw campagne ROS dan wordt deze op slechts één specifieke site in het netwerk van Semilo.
ROC
Run Of Channel of Run Of Category: als uw campagne ROC wordt ingezet dan worden uw advertenties op sites binnen een bepaalde categorie getoond, bijvoorbeeld Automotive.
Selectiviteitsindex
Geeft de mate van het bereik van een bepaalde doelgroep binnen een omgeving aan, afgezet tegen de totale samenstelling van het bereik van internet (= 100%). Een index van 200 geeft dus een hoge mate van selectiviteit van een bepaalde doelgroep aan, 50 juist een lage.
Search Engine Advertising (SEA)
Promotie van je producten en diensten via betaalde zoekresultaten. Denk hierbij aan Google Adword campagnes.
Search Engine Marketing (SEM)
Via online marketing doelgericht verkeer naar je website krijgen. Dit bestaat uit SEO en SEA
Search Engine Optimisation (SEO)
Promotie van je producten en diensten via organische (niet betaalde) zoekresultaten. Dit kun je deels realiseren door goed te schrijven voor het web. Je online content kun je hierop afstemmen.
Sponsored header
Een header is een groot beeldelement boven aan een website, welke ruimte dan speciaal opgemaakt wordt in de look and feel van de advertentie.
Spotlight tag
Een teller op de adverteerderspagina die gerelateerd is aan de uitgeplaatste advertenties, zodat postview en postclick activiteit gemeten kan worden.
STIR
Stichting Internetreclame is opdrachtgever van het internet bereiksonderzoek.
Tracking pixel (1x1)
Kleine afbeelding van 1 pixel die gelijktijdig met de advertentie wordt afgeleverd om het aantal vertoningen te meten.
Umfeld
De omgeving of context van een advertentie, bestaande uit de redactionele inhoud, de vormgeving en andere communicatieuitingen binnen het medium.
URL
Uniform Resource Locator. Oftewel het adres van een internetsite (of ander bestand) op het worldwideweb.
Post click activity (clickthrough)
Gemeten activiteit op de adverteerderspagina na het klikken van een advertentie.
Post-view activity (viewthrough)
Gemeten activiteit na het getoond hebben van een advertentie, waarna de bezoeker via een andere wijze op de adverteerderspagina terecht is gekomen.
Preroll, midroll, postroll advertising
Een video commercial die getoond wordt aan het begin, midden of einde van een online af te spelen videofilm.
Roadblock
Wijze van plaatsing waarbij een advertentie in meerdere advertentieposities tegelijkertijd wordt getoond.
RON
Run Of Network: als uw campagne RON wordt ingezet draait deze over het gehele netwerk van Semilo, dus op alle aangesloten sites.
ROS
Run Of Site: draait uw campagne ROS dan wordt deze op slechts één specifieke site in het netwerk van Semilo.
ROC
Run Of Channel of Run Of Category: als uw campagne ROC wordt ingezet dan worden uw advertenties op sites binnen een bepaalde categorie getoond, bijvoorbeeld Automotive.
Selectiviteitsindex
Geeft de mate van het bereik van een bepaalde doelgroep binnen een omgeving aan, afgezet tegen de totale samenstelling van het bereik van internet (= 100%). Een index van 200 geeft dus een hoge mate van selectiviteit van een bepaalde doelgroep aan, 50 juist een lage.
Search Engine Advertising (SEA)
Promotie van je producten en diensten via betaalde zoekresultaten. Denk hierbij aan Google Adword campagnes.
Search Engine Marketing (SEM)
Via online marketing doelgericht verkeer naar je website krijgen. Dit bestaat uit SEO en SEA
Search Engine Optimisation (SEO)
Promotie van je producten en diensten via organische (niet betaalde) zoekresultaten. Dit kun je deels realiseren door goed te schrijven voor het web. Je online content kun je hierop afstemmen.
Sponsored header
Een header is een groot beeldelement boven aan een website, welke ruimte dan speciaal opgemaakt wordt in de look and feel van de advertentie.
Spotlight tag
Een teller op de adverteerderspagina die gerelateerd is aan de uitgeplaatste advertenties, zodat postview en postclick activiteit gemeten kan worden.
STIR
Stichting Internetreclame is opdrachtgever van het internet bereiksonderzoek.
Tracking pixel (1x1)
Kleine afbeelding van 1 pixel die gelijktijdig met de advertentie wordt afgeleverd om het aantal vertoningen te meten.
Umfeld
De omgeving of context van een advertentie, bestaande uit de redactionele inhoud, de vormgeving en andere communicatieuitingen binnen het medium.
URL
Uniform Resource Locator. Oftewel het adres van een internetsite (of ander bestand) op het worldwideweb.
Voorbeelden
Voorbeeld 1:
Op ons reizen channel komen maandelijks 800.000 mensen. Deze wilt u maximaal 3x bereiken, waarbij in de campagne gebruik wordt gemaakt van een skyscraper (120x600)
U berekent dit als volgt:
800.000 X 3 = 2.400.000 impressies
2.400.000 / 1.000 X €15 = €36.000
Voorbeeld 2:
U heeft een budget van € 20.000,- en wilt u in 2 weken tijd een film promoten met behulp van een skyscraper op het Film channel.
U heeft een budget van € 20.000,- en wilt u in 2 weken tijd een film promoten met behulp van een skyscraper op het Film channel.
Hoe bereken ik dit?
Budget / CPM X 1.000 = Aantal vertoningen
€20.000 / €16 X 1.000 = 1.250.000 vertoningen
Budget / CPM X 1.000 = Aantal vertoningen
€20.000 / €16 X 1.000 = 1.250.000 vertoningen
Het totale aantal vertoningen per maand van het Film channel fluctueert uiteraard, maar wordt gemiddeld ingeschat op 3.200.000 vertoningen per maand. Dit betekent dat het mogelijk moet zijn om 1.250.000 views te serveren in een periode van twee weken.
Ons geavanceerde admangementsysteem zorgt ervoor dat de campagne op tijd in een bepaalde periode het benodigde aantal views behaalt. Daarbij wordt uiteraard gelet op de overige campagnes die in het Film-channel draaien of op de specifieke websites in dit channel. Semilo heeft een goed inzicht in de inventory (nog "openstaande voorraad") om te kunnen berekenen of een campagne binnen een bepaalde periode kan plaatsvinden.
De tarieven van de verschillende advertentievormen op de verschillende websites in ons netwerk, staan vermeld onder tarieven.









